fredag 1 april 2011

pippiflytt

I förrgår flyttade fåglarna hem till päronen på obestämd tid. Igår transporterade pappa och jag hem den buren jag har haft till dem. Den är bättre än den som de har. När det är ljust är det inte lönt att försöka få fatt i dem, inte ens i buren så de fick flyga ut och flänga runt lite för att sedan få installera sig i sin vanliga bur. Gick faktiskt rätt bra. Man får försöka samla in dem i en viss ordning.

Så härligt det var att ha dem ute i päronens matrum. De flög runt och inspekterade de nya landningsplatserna och så landade de på mig oxå imellan åt. Mys! Det är ju det jag har saknat. Att ha dem runt mig. Sedan käka jag frulle och oj oj oj vad jag blev attackerad. Förr smakade pippiarna alltid min frulle, men det var ju riktigt länge sedan nu. Att få smaka macka efter så lång tid verka va nåt som föll dem i smaken. Den enda som inte riktigt våga var Signe. Men å andra sidan har hon alltid varit lite av en mes! :)

Fast jag vet att de har det bra hos päronen så känns det ändå lite vemodigt och väldigt tyst här hemma! Man är ju van att vakna till fågelkvitter kl 6 på morgonen. Förvisso rätt skönt att inte behöva höra det så tidigt, men det är ändå nåt som saknas! Jag tror dock att jag kommer att träffa fåglarna mer som det är nu - konstigt nog! För även om jag hörde dem i rummet alltid, så blev det lixom inte att jag gick in till dem mer än för att byta mat och städa och då och då hänga en liten stund. När jag går till päronen så kommer jag släppa dem lösa och då är dem ju runt mig. :)

Igår började jag städningen i f.d. fågelrummet. Målade väggen där de gnagat av tapet. Ligister!!! Idag ska jag torka av de få möbler som jag har där inne och även moppa golvet. En fönsterputsning hade suttit fint oxå, men det är lite småstormigt här så det är väl inte den bästa idén.

Inga kommentarer: